سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرویس کولرگازی چیست

 

اسپیلت چیست؟

این دستگاه‌ها نسل بهتری از کولرهای گازی را به وجود آورده‌اند، که دارای هواداران بسیار زیادی نسبت به دیگر خنک کننده‌ها هستند، این دستگاه‌ها دارای مزیت‌های بسیار زیاد به نسبت دیگر کولرهای گازی و حتی آبی می‌باشند، این موضوع سبب شده تا فروش بسیار زیادتری نسبت به کولرهای دیگر پیدا کنند.

در چند سال اخیر و پس از وارد شدن این کولرها، تحول بسیار بزرگی در میان سیستم‌های خنک کننده و گرم کننده در ادارات و منازل به وجود آمده است. این دستگاه بسیار مناسب برای تغییر دادن دما و تنظیم نمودن آن در محل زندگی می‌باشد، تفاوت عمده‌ای که در میان کولر‌های گازی با اسپیلت موجود می‌باشد این است که از کولرهای گازی نمی‌توان در فصل‌هایی مانند زمستان برای گرم کردن استفاده نمود، اما این دستگاه را می‌توان در تمام فصل‌ها استفاده کرد؛ در هنگام خرید این دستگاه‌ها باید به درجه و توان مصرفی آن‌ها توجه بسیار زیادی شود، زیرا انتخاب درست این دستگاه باعث می‌شود شما در هزینه‌های موجود در فصل‌های گرما و سرما صرفه جویی نمایید‌.

     گاهی سوال پیش می آید که بین کولرهای گازی و اسپیلت انتخاب کدام یک به صرفه و بهتر می‌باشد؛ همان طور که در بالا گفتیم اسپیلت نسل برتر کولرهای گازی می‌باشد، به همین دلیل پس از وارد شدن این دستگاه‌ها فروش کولرهای گازی بسیار کاهش یافته است؛ این دستگاه‌ها هوا را با دمای مورد نیاز شما هماهنگ کرده و رطوبت هوا را به میزان استاندارد می‌رساند، باعث می‌شود باکتری‌های داخل اتاق از بین برود و به وسیله فیلتری که در آن‌ها تعبیه شده و باعث تصفیه شدن هوا می‌شوند.

این دستگاه‌ها دارای ماده‌ای بی‌بو و بی‌رنگ بوده که با استفاده از فیلتر داخل دستگاه تولید و پخش می‌گردد‌ و باعث از بین رفتن میکروب‌های موجود در هوا می‌شود، این دستگاه‌ها به نسبت کولرهای گازی دارای حجم کانال بسیار بزرگتری هستند به طوری که استفاده نمودن از این دستگاه باعث می‌شود استفاده از آن در یک اتاق 50 متری آن را به دمای معتدل و مطلوب برساند.

 

مزایای استفاده از سیستم‌های اسپیلت

این دستگاه‌ها دارای فیلترهای ضد آلرژی بوده که باعث می‌شود آلودگی هوا به شدت کاهش یابد، دارای ظرفیت بالا برای گرم و سرد کردن منازل هستند، این دستگاه‌ها برای هر واحد ساختمان به صورت جداگانه نصب می‌گردد، دارای ترموستات دمایی بوده و می‌تواند دمای محیط را تا هر مقدار کنترل نماید.

این مورد باعث می‌شود تا در زمانی که کسی در محل نباشد سیستم کار نکند، این موضوع باعث صرفه‌جویی نمودن در پول و انرژی نیز می‌گردد؛ یکی دیگر از مزیت‌های استفاده کردن از این نوع سیستم‌های خنک‌کننده، خنک‌کردن تمام فضای موجود در زمان بسیار کم و به صورت یکنواخت می‌باشد، این دستگاه‌ها صداهای بسیار کمی را در منزل ایجاد می‌کند که این صدا باعث مشکل نمی‌گردد.

از معایب استفاده از اسپیلت می‌توان به مصرف بسیار زیاد انرژی و برق، که باعث تحمیل شدن هزینه‌های بسیار زیادی به خانواده‌ها می‌گردد اشاره کرد.

 

راهنمای نصب کردن اسپیلت

یکی از مهم‌‌ترین و اصلی‌ترین موارد پس از انتخاب نمودن یک اسپیلت خوب نصب و راه اندازی آن می‌باشد، برای انجام این کار باید نکاتی رعایت شود که بی توجهی به آن‌ها باعث نداشتن بازدهی خوب این دستگاه می‌شود و باعث می‌شود دستگاه دچار خرابی و مشکل شود و خطرناک نیز می‌باشد.

اسپیلت‌ها نیاز به نصب و راه اندازی بسیار دقیقی دارند، بهتر است برای نصب نمودن کولرهای گازی اسپیلت از یک نصاب متخصص و حرفه‌ای که در زمینه نصب این نوع سیستم‌ها تجربه دارد استفاده نمایید، اما اگر شما دارای تجربه در زمینه‌های لوله کشی کولرهای گازی و یا خدمات الکتریکی می‌باشید، می‌توانید به آسانی و تنهایی این دستگاه را نصب نمایید.

 

سرویس نمودن کولرهای گازی اسپیلت قبل از استفاده کردن مداوم سالانه

خرید، نصب و راه اندازی این دستگاه به تنهایی کافی نیست و باید آگاه باشید این دستگاه‌ها مانند دیگر وسایل منزل احتیاج به سرویس دارند، به همین دلیل است که با نزدیک شدن فصل گرما نسبت به سرویس این سیستم‌ها باید اقدام نمایید تا دچار مشکل خرابی و نشوند، برای سرویس کردن این سیستم‌ها، اگر سیستم شما همچنان از خدمات پس از فروش رایگان برخوردار می‌باشد، می‌توانید از آن استفاده کرده و در غیر این صورت شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه نسبت به سرویس دستگاه خود اقدام نمایید. برای سرویس کردن دستگاه‌ها در منزل نکاتی باید رعایت شود که در ادامه با هم این نکات را مرور می‌کنیم.

  کویل‌های کولر گازی وظیفه خنک کردن و تهویه هوا را برعهده دارند، به همین دلیل است که یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در سرویس نمودن این سیستم‌ها شستن و تمیز کردن کویل‌ها می‌باشد به همراه استفاده کردن خدمات شرکت‌ها، می‌توانید با رعایت کردن نکات کوچک و ساده نیز خود به سرویس کولر گازی اسپیلت داخل منزل اقدام کنید.

اولین نکته‌ای که باید رعایت شود، ایمنی می‌باشد به‌ این دلیل که خطری جان شما را تهدید ننماید، باید در ابتدا برق اسپیلت و کولر گازی خود را قطع نمایید، نکته دومی که رعایت کردن آن واجب می‌باشد، باز کردن قاب جلویی پنل بوده که شما باید این قاب را باز نمایید و فیلترها را در آورید و با استفاده از فشار آب تمیز شسته تا گرد و خاک و غبار از روی آن برداشته شود.

 نکته سوم، شستن پرده داخلی می‌باشد؛ تمیز کردن کویل‌های کولر گازی بسیار مهم بوده شما می‌توانید یک ساعت قبل از تمیز کردن این دستگاه‌ها از یک مایع گاز پاک‌کن استفاده نمایید، این مایع را روی کویل‌ها بپاشید تا کف کند و پس از یک ساعت بشویید تا چربی‌ها که به میزان زیاد خیس خورده باشد، همچنین می‌توانید با استفاده از یک شیشه شوی به عنوان آب پاش، آن‌ها را خیس نمایید و با کمک یک مسواک یا برس نرم و گرد و خاک از روی آن بردارید.

 

راهنمای سرویس کولر گازی اسپیلت

مراقبت و نگهداری کردن از این دستگاه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، می‌توانید با مطالعه نمودن راهنمایی سرویس کولر گازی اسپیلت آن را به خوبی تمیز نمایید، در غیر این صورت برای جلوگیری از خراب شدن و خسارت وارد کردن به این دستگاه بهتر می‌باشد از فرد متخصص کمک بگیرید، نحوه سرویس کردن این کولرها معمولاً دارای دو بخش پنل داخلی و خارجی می‌باشد.

 

عملکرد خنک کننده تعمیر داکت اسپلیت همانند اسپلیت یا کولر گازی است اما اثر گرمایشی آن به روش دیگری انجام می شود. به این ترتیب که مبرد گازی این بار در کندانسور گرم می شود و مانند سیکل قبل از طریق لوله های مسی به یونیت داخلی و کویل های موجود در آن هدایت می شود و هوایی که از محیط اتاق وارد یونیت داخلی می شود را گرم می کند. این هوا که قبلاً پردازش شده و دما افزایش یافته است از طریق کانال و فن به اتاق باز می گردد.

شکل دیگری از چرخه داکت اسپلیت مانند کویل آب گرم است. به این ترتیب آب گرم از پکیج و موتورخانه وارد یونیت داخلی می شود، هوای یونیت داخلی در تماس با این کویل گرم باعث افزایش دما شده و سپس از طریق کانال و شیر وارد اتاق می شود.

 

انواع داکت اسپلیت از نظر مصرف انرژی کدامند؟

دو نوع داکت اسپلیت وجود دارد:نوع معمولی یا مصرف انرژی با درجه B.داکت اسپلیت اینورتر یا مصرف برق با گرید A.در نوع A از کمپرسورهای دور متغیر استفاده می شود و در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. در این شکل از کمپرسورها با کاهش دما سرعت کمپرسور به صورت خودکار کاهش می یابد و با افزایش آن سرعت کمپرسور افزایش می یابد. در واقع کمپرسور اینورتر یک کمپرسور تا حدودی هوشمند به حساب می آید و متناسب با ظرفیت و نیاز کاربر و دمای مورد نظر او کار خواهد کرد. در مقابل، کمپرسورهای معمولی نوع B بدون در نظر گرفتن نیاز یا ظرفیت، به هر حال با سرعت و سرعت ثابت کار می کنند. نتیجه افزایش مصرف برق است.

 

نحوه نصب داکت اسپلیت

تعمیر داکت اسپلیت نیز همانند هر دستگاهی نیاز به دانش فنی دارد و نمی‌توان بدون تخصص آن را نصب کرد. اما بطور کلی ابتدا باید فرایند کانال‌کشی انجام شود. معمولاً برای تولید هوای گرم، یک بخشی به نام کویل، در جلو و یا پشت دستگاه قرار می‌گیرد که آب گرم درون لوله‌های مسی جریان می‌یابد و فن موجود در دستگاه، هوا را در اتاق به چرخش وا می‌دارد. البته این موضوع در رابطه با هوای سرد نیز صادق است و به همین شکل مراحل آن پیاده‌سازی می‌شود. بطور کلی، توصیه می‌شود از یک متخصص برای نصب داکت اسپلیت استفاده شود.

با شروع هر فصل سال نیاز به استفاده از سیستمهای سرمایشی و گرمایشی مناسب شدت پیدا میکند. این امر سبب میشود که بسیاری از افراد از داکت اسپیلت های متنوع یا پکیج های گرمایشی جهت تأمین دمای مورد نیاز منزلشان استفاده کنند. بنا بر تنوع داکت اسپیلت ها ارائه شده امکانات عرضه شده در آنها تقریباً یکسان است. هر داکت اسپیلتی دارای یک دو شاخه جهت اتصال به برق، یک پنل جهت نمایش دمای دستگاه و یک ریموت کنترل است. سرمایش یا گرمایشی که توسط این وسیله تأمین میشود نسبت به سایر وسایل بسیار مناسبتر است. به عنوان مثال کافی است جهت تأمین برودت منازلتان دمای داکت اسپلیت را روی مقدار مورد نظرتان قرار دهید و در کمتر از چند ثانیه از میزان خنکی جاری شده در فضا لذت ببرید.

مزایا و معایب استفاده از داکت اسپلیت

بدون شک هر دستگاهی دارای معایب و مزایای خاص خود است و این موضوع نیز اجتناب‌ناپذیر است. تنها باید اطمینان حاصل کرد که آیا مزایای دستگاه مورد نظر نسبت به معایب آن برتری داشته یا خیر. داکت اسپلیت نیز از این قاعده مستثنی نیست.